O tym, jak działa i dla kogo powstała, rozmawiamy z Agnieszką Ferenc-Stępkowską, Head of WPlatform.
Podstawowe pytanie: czym jest WP for Publishers?
To modułowy zestaw narzędzi, które mają wspomóc wydawcę w rozwoju jego biznesu. W zależności od potrzeb - pozwalają uruchomić nowoczesny serwis w ciągu kilku dni, tworzyć treści w tym samym CMS-ie, z którego korzysta WP, optymalizować przychody reklamowe, wielokrotnie monetyzować materiały, a nawet pozyskiwać ruch. Co zyskują dzięki temu wydawcy? To oczywiste: wzrost jakości treści i doświadczeń użytkownika, co bezpośrednio przekłada się na monetyzację. WP for Publishers pomaga rozwijać biznes, ale bazuje na podejściu user-first: zadowolony użytkownik równa się większy zysk wydawcy.
Skąd pomysł na ofertę?
Początkowo rozwiązania powstawały wyłącznie na własne potrzeby WP. Rosnące wyzwania rynkowe sprawiły jednak, że zaczęliśmy udostępniać je innym wydawcom, dając alternatywę dla zależności od big techów. Oferta WP for Publishers składa się z prostych, sprawdzonych narzędzi, zwiększających autonomię wydawców, dając nowe możliwości monetyzacji. Pierwszym krokiem było stworzenie partnerskiej sieci reklamowej WPartner oraz rozwój platformy zakupowej WP Ads. W kolejnym etapie powstało wydawniczo-reklamowe środowisko WPlatform z CMS-em i layoutami WP, technologiami (CEEId) oraz narzędziami do pracy z treściami (WP Creator).
Gdzie tkwi ten potencjał? Jak, w partnerstwie z Wami, zarabiać więcej na serwisach?
Najprościej – jak zawsze – reklamowo. Tyle tylko, że siatki reklamowe i użytkownicy mają swoją wyporność. Nieoczywiste kierunki dotyczą tego, jak to wykorzystać lepiej i jak optymalizować to, co mamy. Przykładem jest unikalny identyfikator CEEId, który pozwala rozpoznać użytkownika w środowisku cookieless i poprawić CPM-y. W mobilnym Safari i Firefoxie stawki są nawet o 25 proc. niższe, a na desktopowym Firefoxie o ponad 40 proc. CEEId pomaga odzyskać te przychody, ale wymaga współpracy całego rynku. Warta podkreślenia jest tu także technologia naszego rozwiązania WPlatform: serwisy są stale optymalizowane pod szybkość, layout i UX, dzięki czemu generują więcej odsłon i mają szansę na lepszą monetyzację. Wydawca dostaje nowoczesny serwis, system reklamowy i możliwość samodzielnej sprzedaży kampanii w platformie self-service WP Ads. Wszystko w ramach jednej umowy. Razem jesteśmy w stanie stworzyć silniejsze media.
To wszystko brzmi całkiem obiecująco. Gdzie jest haczyk? Jak wygląda ta współpraca?
Nie ma haczyków ani drobnego druczku. Współpracujących z nami wydawców traktujemy po partnersku. Przede wszystkim oferujemy przejrzyste rozliczenia, brak opłat ukrytych. Zapewniamy stały kontakt z opiekunem oraz wsparcie przy migracji. Proces jest maksymalnie uproszczony. Każdy partner, który chce wspólnie z nami stworzyć nowoczesny serwis od podstaw lub zmienić istniejący, jest w stanie zrobić to w ciągu kilku dni. Zajmujemy się tym kompleksowo: stawiamy serwis, dostarczamy CMS-a, zapewniamy popyt reklamowy oraz narzędzia statystyczne do emisji reklam i optymalizacji. Chcemy zdjąć z wydawców masę obowiązków, którymi ciężko zarządzać samodzielnie, a którymi na co dzień zajmuje się w WP wiele zespołów.
A jeśli wydawca nie chce zmieniać CMS-a?
Może skorzystać z wybranych elementów oferty, np. tylko reklamowych czy związanych z treściami. WP for Publishers działa modułowo.
Wspomniałaś na początku o ponownej monetyzacji treści. To dość nieoczywista droga, na czym ona polega?
To model oparty na narzędziach, które oferuje WP Creator. Wydawca przekazuje materiał do publikacji na WP, gdzie ten dostaje „drugie życie”. Treść zarabia ponownie, a wydawca otrzymuje dodatkowy przychód i może zyskać ruch na dwa różne sposoby. Po pierwsze, materiały są oznaczane jego logotypem. Kliknięcie w ten logotyp przekieruje usera do serwisu, z którego pochodzą. Druga metoda, która dostępna jest dla partnerów korzystających jednocześnie z WPlatform i WP Creator, to mechanizm, w którym zajawki publikowane na portalu prowadzą bezpośrednio na serwis wydawcy. Dzięki temu WP może zapewnić dobre UX [doświadczenie użytkownika – red.], bo zna technologię serwisu, na który odsyła. Nie ma tu ściśle określonych zasięgów czy zakresu przychodu. Są one zmienne i zależne od jakości materiału, ale to zawsze dodatkowy zarobek z treści, która już powstała. Ruch i PV [page views – red.] dystrybuowane są przez algorytm, bez preferowania żadnego z partnerów.
Z jakimi obawami wydawców spotyka się WP?
Googlowi czy Meta wydawcy muszą – a nawet chcą – oddawać swoje treści. Natomiast kiedy my rozpoczynamy nasze rozmowy z wydawcami, napotykamy na pewną podejrzliwość i nieufność. Pojawiają się też obawy technologiczne, czy to wszystko nie jest zbyt skomplikowane i czasochłonne. Mimo że nasze rozmowy wymagają nieraz odpowiedzi na wiele różnorodnych pytań, bardzo je cenię, bo świadczą o tym, że wciąż jest miejsce na dialog, którego po stronie big techów brakuje. Każdy wydawca może liczyć na nasze wsparcie w tym, żeby dołączyć do proponowanych przez nas rozwiązań.
Kogo zapraszacie do współpracy?
Wszystkich: duże redakcje, małych wydawców i twórców indywidualnych. Stąd też takie zróżnicowanie oferty – od pełnej współpracy w zakresie WPlatform, przez współpracę reklamową (WPartner, CEEId) i w zakresie treści (WP Creator), a w niedługim czasie narzędzia statystyczne. Z ofert WP for Publishers korzysta już ponad 250 podmiotów. Jesteśmy otwarci na mniej oczywiste obszary współpracy, chętnie szukamy nowych pomysłów, serdecznie zapraszam do kontaktu.
Chcesz wiedzieć więcej,
kliknij: Zapraszamy do kontaktu

