o 21% do poziomu 371 mln złotych. Zysk netto zamknął się kwotą 178 mln złotych.
– Dobre wyniki w 2022 roku, mimo niekorzystnych czynników makroekonomicznych, to w dużej części zasługa wzrostów segmentu turystycznego. Naszą ofertę w tym obszarze poszerzyliśmy, m.in. poprzez akwizycje w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce stawialiśmy na inwestycje w redakcję i technologię, które według nas są powodem naszych ponad rynkowych wzrostów na rynku reklamy. Jedną z takich inwestycji jest panel WP Ads do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi, w którym zarejestrowało się już 700 klientów. Stale rośnie też liczba kampanii, które są w ten sposób realizowane, co warto podkreślić – również poza powierzchniami WP, czyli na powierzchniach naszych partnerów – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
WP Ads to narzędzie do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i u innych wydawców zrzeszonych w sieci WPartner. Wyróżnikiem WP Ads jest możliwość rozliczenia za faktycznie zrealizowaną sprzedaż u klienta. Ponadto oferuje wiele produktów reklamowych takich jak mailingi, kampanie banerowe i natywne w rozliczeniu za kliknięcie. Po zarejestrowaniu się na https://ads.wp.pl i zasilaniu konta, każda firma może przystąpić do samodzielnego ustawienia kampanii.
W WP Ads użytkownicy znajdą między innymi możliwość precyzyjnego targetowania kampanii, które pozwalają na wybór grupy docelowej spośród ponad 500 segmentów zainteresowań i intencji użytkowników. Dodatkowo można zdefiniować urządzenia i kategorie tematyczne stron internetowych, co jest wspierane przez algorytmy optymalizujące efekty kampanii. Panel pozwala na dotarcie do ponad 90% polskich internautów.
W drugim półroczu 2022 Wirtualna Polska Holding S.A. przeprowadziła w sumie sześć znaczących akwizycji i inwestycji. Spółka nabyła 40 procent udziałów w Patronite, największym polskim serwisie internetowym łączącym twórców z patronami. Za kwotę 83 mln euro kupiła Grupę Szallas obsługującą największe krajowe portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Grupa WP nabyła 100% udziałów spółki Benchmark.pl, jednego z czołowych portali internetowych o tematyce komputerowej, nowych technologii, gier video oraz sprzętu elektronicznego. Kupiła też Mediapop, właściciela kilku portali internetowych, które docierają do ponad 12 mln Polaków. WP została również większościowym akcjonariuszem spółki Audioteka S.A., jednego z najbardziej rozpoznawalnych i największych serwisów z audiobookami działającym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach i Litwie. Grupa WP nabyła też około 44,5% udziałów spółki Selsey, jednego z czołowych sklepów internetowych w Polsce sprzedających produkty w kategorii "dom i ogród". Łącznie w drugim półroczu 2022 Wirtualna Polska Holding S.A. na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln złotych.
W 2022 roku Wirtualna Polska Holding S.A. kontynuowała inwestycję we własne, odnawialne źródła energii. Spółka jest właścicielem farm fotowoltaicznych o łącznej mocy prawie 5 megawatów.
Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego
(w tys. zł) |
Dwanaście miesięcy zakończonych |
Dwanaście miesięcy zakończonych |
Zmiana |
Zmiana % |
|
badane |
badane |
|
|
Segment Reklama i Subskrypcje |
|
|||
Przychody ze sprzedaży |
624 621 |
546 140 |
78 481 |
14,4% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży |
595 054 |
521 359 |
73 695 |
14,1% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) |
282 335 |
251 234 |
31 101 |
12,4% |
Segment Turystyka |
|
|||
Przychody ze sprzedaży |
242 770 |
127 834 |
114 936 |
89,9% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży |
242 770 |
127 834 |
114 936 |
89,9% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) |
61 181 |
27 735 |
33 446 |
120,6% |
Segment Finanse konsumenckie |
|
|||
Przychody ze sprzedaży |
171 033 |
131 783 |
39 250 |
29,8% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży |
171 033 |
131 783 |
39 250 |
29,8% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) |
30 023 |
24 956 |
5 067 |
20,3% |
Segment Pozostałe |
|
|||
Przychody ze sprzedaży |
49 221 |
75 538 |
(26 317) |
(34,8%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży |
49 221 |
75 538 |
(26 317) |
(34,8%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) |
(2 186) |
3 893 |
(6 079) |
(156,2%) |
Segmenty łącznie |
|
|||
Przychody ze sprzedaży |
1 077 720 |
872 239 |
205 481 |
23,6% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży |
1 048 153 |
847 458 |
200 695 |
23,7% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) |
371 353 |
307 818 |
63 535 |
20,6% |
EBITDA (wg. MSSF 16) |
340 096 |
310 103 |
29 993 |
9,7% |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych |
(100 503) |
(82 516) |
(17 987) |
21,8% |
Zysk na działalności operacyjnej |
239 593 |
227 587 |
12 006 |
5,3% |
Wynik na działalności finansowej |
(8 172) |
4 173 |
(12 345) |
(295,8%) |
Zysk przed opodatkowaniem |
231 421 |
231 760 |
(339) |
(0,1%) |
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej |
170 531 |
182 702 |
(12 171) |
(6,7%) |
Zysk netto |
178 324 |
187 797 |
(9 473) |
(5,0%) |
Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz udziały w serwisach subskrypcyjnych: Audioteka i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl). Zgodnie z badaniem Mediapanel, w marcu 2023 roku z produktów internetowych WP korzystało 23 mln Polaków.
Pełna treść raportu z wynikami finansowymi dostępna jest na stronie http://holding.wp.pl