Nowe przyzwyczajenia z okresu zamknięcia w czasie pierwszej fali pandemii pozostaną z nami na dłużej, pomimo znoszenia restrykcji. Analizy Wirtualnej Polski poszerzone o research trendów i badań rynkowych z tego okresu pokazują wyraźne zmiany w zachowaniach i konsumpcji mediów. To źródło cennych insightów konsumenckich i branżowych do wykorzystania przy dopasowywaniu materiałów redakcyjnych i produktowych do ich nowego odbiorcy. Co z nich wynika? - pisze Małgorzata Pogorzelska, Dyrektor Operacyjny, Product Strategy & Business Growth, Wirtualna Polska Media.
Po pierwsze, nadal najwięcej czasu spędzamy przed ekranami komputerów i telefonów oraz TV (w tym online), często równocześnie. Spędzamy najwięcej czasu w sieci, oglądamy filmy i seriale – młodzi chętniej krótkie i dłuższe wideo w serwisach wideo online, starsi – TV, w tym również online. Śledzimy najnowsze informacje, słuchamy muzyki online – w maju było o 14 proc. więcej użytkowników radia online Open FM niż w kwietniu. Nie mogąc lub nie chcąc jeszcze spotykać się z bliskimi, utrzymujemy z nimi kontakt zdalny, za pomocą licznych platform, również e-maila – liczba logujących się każdego dnia do usługi Poczty WP i o2 wzrosła w maju o 20 procent. Oczywiście tęsknimy za relacjami w świecie fizycznym, jednak deklaracje utrzymania kontaktów online z bliskimi spadają tylko o 6 p.p. (do 21 proc. wg Raportu Renewed Reality, Infuture Institute, maj 2020). Wolny czas poświęcamy też na dbanie o siebie, samoedukację - o 9 p.p. więcej Polaków korzystało z samokształcenia online w czasie pandemii (wg Raportu Renewed Reality). Dbamy również o swoją aktywność fizyczną oraz rodzinę – gotujemy często z samodzielnie uprawianych warzyw i owoców (wzrost o 5 p.p. do 30 proc. sprzed pandemii wg Raportu Renewed Reality). Równocześnie bardzo powoli wracamy do restauracji. Nadal sprzątamy, spędzamy czas z najbliższymi, gramy w planszówki, wyjeżdżamy na działkę, na wieś, jeździmy na rowerze i biegamy. Użytkownicy WP rozpoczęli sezon grillowania (jest ich średnio w miesiącu pół miliona).
Po drugie, nastała era gamingu i e-sportu. Oba obszary wykazują skokowe wzrosty popularności. Zarówno liczba oglądających zmagania graczy, jak i czas spędzony na oglądaniu rozgrywek znacząco wzrosły podczas kwarantanny. W kwietniu użytkownicy platformy gamingowej Twitch spędzili na oglądaniu gier o 47 procent więcej czasu niż w marcu. W Polsce liczba transakcji w marcu obsługiwanych przez Revolut dotycząca produktów PlayStation wzrosła o 87 procent, a Nintendo o 49 procent (wg Revolut Money Report). Wzrosty osiągnęły również serwisy technologiczne. Były największym beneficjentem zamknięcia w domach w marcu – mówimy o ponad 14-procentowym wzroście realnych użytkowników tygodniowo rok do roku, czyli o największym wzroście ze wszystkich kategorii Gemiusa (uwzględniając też informacje!). Hard userów w WP, którzy grają prawie codziennie, jest średnio w miesiącu już 1,2 miliona, a zainteresowanych e-sportem prawie milion.
Po trzecie, zajmujemy się domem i ogrodem. Z danych Homebooka wiemy, że pozostając w domu, chętnie porządkujemy przestrzeń wokół siebie. Zabieramy się za gruntowne porządki, robimy przemeblowanie, porządkujemy ogródki i kupujemy dodatki do naszych domów. Równocześnie stały się dla nas i naszych rodzin salami przedszkolnymi, szkolnymi oraz biurami i salami fitness. Aż 81 proc. Polaków zamierza w najbliższym czasie odświeżyć swoje otoczenie. 47 proc. Polaków zdecydowało się przeprowadzić remont w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Internauci również szukają inspiracji do małych zmian w domu - w WP jest ich średnio w miesiącu ponad 4,2 mln unikalnych użytkowników (UU), zaś takich, którzy przeprowadzają remonty – 2,5 mln UU.
Po czwarte pandemia zmobilizowała Polaków do znacznie większej troski o swoje zdrowie. Według badania przeprowadzonego przez IBRiS ponad 53 proc. Polaków deklaruje, że dba o zdrowie bardziej niż przed pandemią. Tylko 2 proc. mniej zwraca uwagę na kwestie zdrowotne. Nie jest zatem zaskoczeniem, że leki bez recepty zanotowały w marcu wyższą wartość sprzedaży niż w lutym. Podobna sytuacja widoczna jest na rynku suplementów. Użytkownicy WP również dbają o zdrowie swoje i najbliższych. Dla ponad 3,6 mln liczy się odporność i profilaktyka - szukają odpowiednich leków i wyrobów medycznych (2,2 mln UU) oraz czytają o suplementacji poprzez witaminy i minerały (średnio ponad 1,3 mln UU w ujęciu miesięcznym).
Po piąte chętnie kupujemy online, nawet po otwarciu galerii handlowych, do których Polacy wracają wolniej, niż przypuszczano, a wiele marek np. modowych wycofało się z offline do online lub planuje to zrobić w najbliższym czasie. Podczas pandemii 38 proc. Polaków zrobiło zakupy w internecie, a wartość koszyka online wzrosła o 22 proc. r/r (wg Nielsena). Najchętniej zamawiamy jedzenie, środki czystości i produkty kosmetyczne, a także ubrania, elektronikę i smartfony (wg GWI Coronavirus Research, kwiecień 2020) oraz produkty z kategorii dom i ogród. Zwracamy jednak większą uwagę na to, czy rzeczywiście dany produkt jest nam potrzebny, dużo bardziej skupiając się na oszczędzaniu. Mimo ograniczonej konsumpcji boom zakupowy przeżywa branża beauty – jedna z najmocniej rosnących - oraz RTV / AGD . Jednak w tym przypadku zakupy stały się mniej spontaniczne, bardziej przemyślane, poprzedzone głębszym researchem (Raport Cube Group, kwiecień 2020). Powoli odradza się również branża motoryzacyjna. 1 na 5 kupujących samochód twierdzi, że dokonaliby zakupu, gdyby mogli to zrobić online. Superauto.pl przewiduje, że przez pandemię zmieni się na zawsze model sprzedaży detalicznej – dilerzy będą nadal działać, ale sprzedaż online stanie się wkrótce ich niezbędnym narzędziem transakcji. Jako lider sprzedaży samochodów przez internet, Superauto.pl odnotowało wzrost sprzedaży online w maju o 71 proc. m/m oraz 33 proc. r/r, a w czerwcu aż o 80 proc. m/m i 170 proc. r/r. W WP użytkowników robiących zakupy w internecie jest średnio w miesiacu 2,3 mln, a dbających o wygląd, np. makijaż na wiosnę - ponad 2,7 mln. Zainteresowanych sprzętem RTV / AGD jest 11,5 mln UU, grami komputerowymi 2,3 mln UU, autami - ponad 0,5 mln UU.
Nowi My to miks „starego” i nowego odbiorcy / konsumenta. To, co nas wyróżnia to fakt, że jeszcze chętniej korzystamy ze zdigitalizowanego świata, świata rozrywki, informacji, komunikacji, edukacji, pracy, zdrowia i handlu. Konsumujemy w online znacznie więcej. Jednak decyzje konsumenckie, co z oferty świata online ostatecznie wybieramy, będzie determinował dobrze dopasowany przekaz, zarówno do nas, jak i naszych aktualnych potrzeb.
Biorąc to wszystko pod uwagę, Wirtualna Polska tworzy produkty na szczególne czasy np.:
1. pay per view WP Pilot i kanał muzyczny "w domu" Open FM,
2. konsultacja lekarska online bez wychodzenia z domu,
3. treści poradnikowe i WP Okazje dotyczące akcesoriów do domu i ogrodu, i nie tylko,
4. zakładki E-recepty, Szkoła i Gaming w Poczcie WP i O2.
Zgodnie z oczekiwaniami, z tych nowych produktów korzystają chętnie ci nowi my, którzy ich najbardziej potrzebują. Zakładkę E-recepty włączają starsi użytkownicy, przede wszystkim kobiety. Jest ich już 100 tys. Zakładkę Szkoła włączają nauczyciele i uczniowie (40 tys.), a Gaming - dzieci i grający w gry online (28 tys.). W czasie pandemii wykreowały się nowe potrzeby, na które w nowej rzeczywistości muszą odpowiadać nowe produkty.
Małgorzata Pogorzelska